mayysa

Friday, April 24, 2009

Salahkah Kita

Dalam 2 bulan lepas aku ke kedai spek nak buat spek lah takkan nak order pizza kot (heheh loyar buruk lah pulak). Aku bukan niat nak buat spek yang mahal2 sampai tak mampu bayar cuma nak yang selesa aku pakai macam spek aku pakai waktu tu. (mahallah jugak sebab spek tu dulu buat masa masih bujang, tanggungan tak banyak). Tahan pakai sampai lebih 4 tahun. Jadi pilih punya pilih aku pilih satu spek yang disarankan oleh jurujual kat situ yang kononnya sesuai dengan keadaan semasa dan sesuai dengan muka aku. Harga boleh tahan, tapi aku pejamlah mata. Aku rancang nak pakai sampai 4 tahun akan datang insya-Allah. Bila aku tengah drive nak balik tiba-tiba aku tersedar, jenama spek aku tadi LEVI’S. Jenama yahudi dan aku rasa sangat serba-salah sama ada nak pergi tukar balik atau nak biar camtu sebab aku dah berkenan dan aku pulak jenis tak suka nak susahkan orang. Yelah kalau tukar balik nak adjust harga lah, diskaun lah, jenis lense lah dan tadi masa pilih pun lamalah jugak nak cari yang sesuai.
Akhirnya aku buat keputusan untuk tidak tukar. Salah kah aku? Sedangkan aku cuba boikot barangan yahudi dan sekutunya US dan negara-negara yang menghina islam. Aku dah lama sangat tak makan kat McD, tak beli dutch lady, dah berhenti makan ferrero rocher dan banyak lagi. Tiba-tiba aku beli barang Levi’s. Dan yang satu lagi aku tak dapat buat boikot NESTLE, sebabnya susu anak aku nestle dan antara susu paling murah untuk baby. Bukan sebab murahnya tu aku tak boikot tapi susah nak tukar susu baby ni takut tak serasi.
Rasanya Allah bagi ujian untuk aku yang beria-ia senaraikan dalam fikiran apa yang aku boikot sampai kadang2 terkeliru yang mana satu barang musuh islam dan mana satu tak. Salah kah kalau kita tak boikot sebab bila aku fikir balik saudara2 kita juga yang mencari rezeki di kilang2 sana. Tapi kalau tak boikot pun aku rasa salah sebab selagi kita tak cintakan Allah dan Rasul melebihi cinta kepada diri, ada soalan lain berimankah kita?

1 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home