mayysa

Monday, May 4, 2009

Apabila membaca cerita politik kampung kawan saya, sebenarnya situasi sama berlaku kepada bapa saya dan kekal sehingga hari ini. Setahu saya, dulu bapa saya juga ahli PAS namun setelah jadi satu insiden di antara PAS dan UMNO, bapa saya tidak lagi mempercayai PAS sebagai sebuah parti untuk memerintah dan sebagai tempat rakyat berteduh. Kejadian itu dah lama, mungkin dalam tahun 80-an, saya tak pasti. Sejak itu lah bapa dan emak memang kuat sebagai orang UMNO. Malah walau pun emak tak boleh membaca dia lantang bersuara, bukan sebarang suri rumah. Dia pernah menjadi ahli jawatan kuasa parti saya tak pasti peringkat mana tapi emak saya memang dikenali sebagai orang kuat UMNO sehingga hari ini.

Kisah politik kotor PAS ini sama saja di mana2 kampung saya rasa. Bagi saya yang hanya melihat sesuatu yang positif bagi setiap parti, saya tidak kisah sama ada org itu UMNO atau PAS selagi akhlak dia baik, maka baiklah dia. Macam kawan saya, golongan UMNO ini kelompok minoriti dalam kampung saya, sehingga sekarang ada kenduri orang UMNO dipulaukan. Jenazah orang UMNO juga dipulaukan. Ini jahil namanya. Bukan memperjuangkan parti tetapi memperjuangkan hak yang salah. Kafir-mengkafir itu pun pernah berlaku dalam kampung saya. Bila bapa ke masjid ada sindiran2 tajam dilontarkan kepada bapa oleh siapa? Sepupu bapa sendiri yang merupakan imam masjid. Masjid menjadi tempat pengajian agama yang diselang-seli dengan umpat keji kepada orang UMNO. Rasulallah tak pernah ajar umatnya kata mengata dalam masjid, malah kata-mengata ni kalau bukan dalam masjid pun tak boleh kan.

Sekarang, bapa saya hanya dicari bila waktu orang sakit. Kebetulan bapa dianugerahkan Allah dengan bakat boleh mengubat dgn izin Allah. Ada satu insiden kawan sekampung yang sebaya yang hampir menunggu ajal meminta dibawakan bapa ke rumah setelah sakit berlama-lama. Minta diberikan air penawar. Lalu bapa hanya menjalankan amanah Allah untuk menolong sesiapa yang berkehendak. Setelah kawan tersebut meninggal, bayangkan bapa saya langsung tidak diajak untuk solat jenazah sekali. Amalan terkini di kampung saya, solat jenazah kita perlu buat apabila diminta keluarga si mati kerana mereka akan memberi saguhati seperti duit. Jadi yang tidak diajak lebih baik jangan ikut sekali kerana dikhuatiri akan mendatangkan fitnah (mungkin org akan kata nakkan duit saguhati tu).

Sekarang bapa saya sudah lama tidak ke masjid di kampung untuk solat jumaat atau tarawikh atau pun raya. Dia akan ke pekan tempat di mana masjid tak dikira medan politik. Sebab itu bapa saya suka menghabiskan bulan ramadhan di KL kerana dia boleh bersolat tarawikh samada di masjid di rumah kakak atau abang atau rumah saya sendiri. Sejak saya berumahtangga, emak dan bapa saya akan menetap lebih lama di rumah saya memandangkan masjid di sini memang sangat dimakmurkan kerana fahaman politik seperti yang saya katakan langsung tidak wujud di sini. Hanya amalan2 wajib dan sunnah yang diutamakan.

Saya rasa dalam hal politik ini, hanya pemimpin boleh mentarbiahkan anak buahnya. Itu pun akan memakan masa yang sangat panjang kerana sikap seseorang itu kadang2 diwarisi daripada keturunannya termasuklah dalam hal politik.

2 Comments:

  • At May 5, 2009 at 6:14 PM , Blogger neyseey said...

    Apabila jahil dan sistem politik pak turut/membabi buta jadi macam tulah kan? Harap saki baki yang tinggal tu boleh berubah dan betul-betul ikut ajaran dan akhlak Islam. Sedihkan bila fikirkan masyarakat kita rosak jadi sedemikian rupa.

     
  • At May 6, 2009 at 7:39 PM , Anonymous Anonymous said...

    kak mizuraini ada blog jual brg2 from UK. Kalu ada masa surf this web https://busybeeroom.blogspot.com.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home