mayysa

Wednesday, June 11, 2008

Lombok

Pernah dengar tak nama tu? kalau tak pernah itu dah tanda2.....
Tak sangka kan zaman millenium ni pun ada lagi tempat yang mengamalkan tradisi kuno. melarikan anak dara orang ke sana untuk dikahwini dikira satu kebanggaan.

melihat perkembangan terkini yang anak2 dara org malaysia ada kat sana dalam lingkungan 40 org aku rasa seram pulak. tau tak sebab apa? sebab aku pun ada anak dara dan anak2 sedara perempuan. iktibarnya kalau ada sanak saudara kita yang berkawan dgn org seberang tu tanya2kan lah asal usulnya. atau siasat lah dalam diam. paling effektif jangan bagi dia org dekati org2 seberang. bukan nak mendiskriminasi tapi melihat penderitaan yang bermula dengan episod cinta dgn mr wrong ni menakutkan. kemuadian dgr pula yang mengahwini mr wrong ni menderita dan juga status perkahwinan itu sendiri diragui. macam mana tu? ini dah soal hukum hakam pula.

seperti satu kata2 mutiara yang selalu aku jadikan panduan ialah "we cannot direct the wind but we can adjust the sale" . relevant tak dgn topik yang aku bincangkan hari ni?

Maknanya kita tak boleh nak menentang takdir tapi sudah tentu kita boleh berusaha untuk mengubah sesuatu daripada membiarkan sahaja benda tu berlaku.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home