mayysa

Thursday, May 21, 2009

Pemandu

Petang semalam aku ditugaskan suami untuk mengambil anak dari rumah pengasuh. Biasanya tugas menghantar dan mengambil anak adalah tugas wajib suamiku. Oleh sebab dia ada mesyuarat petang tugas itu jatuh ke bahuku. Dengan memandu kereta kecilku aku menuju ke rumah pengasuh. Tak jauh lebih kurang seminit atau kurang dengan menaiki kereta. Kenakalan anakku menyebabkan aku lebih suka membawa kereta. Kalau di suruh berjalan dia berlari. Kalau mendukungnya aku malas sebab dia semakin berat. Manakan hendak mendukungnya, hendak mengusung beg pakaian dan bekalannya lagi disamping baby doll yang dibawa ke rumah pengasuh setiap hari.

Sampai di selekoh berhampiran rumah pengasuh aku tiba-tiba ternampak sebuah kereta biru pudar yang sudah tua menuju ke arahku dengan kelajuan melebihi kelajuanku yang rasanya baru hendak mencecah 20km/j. Serentak dengan itu dia membunyikan hon. Aku segera bergerak ke kananku untuk memberikannya laluan di kiri. Jika mengikut peraturan undang2 jalanraya perbuatanku itu tentulah salah. Tetapi pada saat itu, tindakan itu lebih tepat ku rasakan sebab kereta itu nampak laju sedangkan lebih kurang 2-3 meter di sisi jalan sebuah kereta diparkir. Jadi lebih munasabah aku ke kanan memberikan dia laluan di kiriku yang cukup luas kerana selekoh itu berhampiran hujung blok perumahan.

Tiba-tiba kereta itu berhenti betul-betul di hadapanku. Dia tidak bergerak ke kiri seperti yang kusangkakan. Dia memberikan aku isyarat ke kiri tetapi kukira untuk memudahkannya aku menyuruhnya ke kiri dengan isyarat tangan juga. Pemandu tersebut sudah uzur sepertimana keretanya juga. Oleh sebab aku fikir dia tidak faham isyaratku yang aku dengan bersungguh-sungguh menyuruhnya ke kiri tetapi kemudiannya aku lihat dia seperti marah-marah dan memaksa aku ke kiri. Tanpa membuang masa dan bagi mengelakkan pergaduhan yang sungguh tidak wajar aku memutarkan sterengku ke kiri. Jalan pada waktu itu lengang, tiada kenderaan lain kecuali kenderaan kami yang bergerak di jalan.

Semasa berselisih dengan keretanya ku lihat dia seperti mengatakan sesuatu atau dengan kata lain memakiku dengan aksi2 tangan yang sungguh2. Hairan aku jadinya. Sebagai tindakan spontan aku juga turut mengatakan sesuatu dengan isyarat mulut sebagai tanda protes kepadanya tetapi aku tidak mamakinya sekadar melahirkan rasa tidak puas hati dengan kedegilannya yang tidak bertempat. Mungkin kalau nak diibaratkan boleh dikatakan dengan istilah yang selalu emak gunakan jika berdepan dengan orang tua yang degil tidak bertempat iaitu “bodoh tua”. Perkara begitu mudah kenapa hendak disusah-susahkan. Dengan kedudukan keretanya sesiapa pun yang melihat aku yakin dia sengaja mencari pasal denganku. Aku bukan terlanggar keretanya atau tidak memberikan dia laluan, malah laluan seluas2 nya. Jika dia hendak membuat pusingan 360 darjah pun boleh.

Rasa sebalku ku luahkan kepada suami ku malam itu. Dia hanya mendengar. Memang dia tak pandai memberi komen tambahan dalam kes2 ala2 pergaduhan. Sehingga pagi ini aku masih lagi sebal tambahan aku terlihat sebuah kereta tua seperti itu bergerak di depanku pagi tadi. Yakin benar itu kereta si tua itu. Rasa macam nak campakkan kaca di hadapan rumahku supaya empat tayarnya pancit betul2 di depan rumahku. Entah kenapa aku begitu marah dengan kedegilannya yang tak bertempat itu. Sudah lebih dua tahun aku tinggal di situ. Dengan kereta yang padat di kiri kanan jalan. Semua orang memberikan kerjasama antara satu sama lain jika termakan jalan orang lain. Perkara itu tidak boleh dielakkan. Tambahan pula terdapat pasar berhampiran rumahku. Malah plat motor suamiku telah 2 kali dilanggar kereta yang membuat pusingan di hadapan rumahku yang memang sesuai membuat pusingan kerana agak luas. Dia tidak pernah menuntut bayaran atau marah2.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home