mayysa

Wednesday, August 20, 2008

Conveyancing


Ni lah semangat untuk terus berkerjaya

Nak jadi lawyer conveyancing sebenarnya bunyi je senang. "semak, sain dapat duit BANYAK!" camtu lah nadanya. Tapi the truth is .... "migraine". especially kalau dealing dengan sub-sale.

Saya dah lima tahun 4 bulan berurusan dengan segala macam karenah manusia. Manusia ni terbahagi kepada 2 kategori iaitu baik dan kureng.
Baik ni baiklah kan tapi yang kureng ni macam2 pecahan dia. Sombong ada, cakap banyak ada, sinis ada, bodoh2 cerdik, cerdik2 bodoh pun ada, bodoh sombong pun ada, terlalu teliti ada, suspicious degn kita ada dan banyak lagilah. Pendek kata kalau kita jenis panas baran buka firm sendiri alamat tak lama lah jangja hayat firm tu gulung tikar lah.

Kalau dapat projek developer buat direct sale rumah baru siap tu yang tu kaya sikit dan masalah pun kurang. Kita act utk developer dan buat S&P standard. tapi kerja akan banyak dalam masa2 tertentu.

Buat sub-sale ni banyak pengalaman yang kita akan dapat. by 5 yrs practise kita insyaAllah boleh jadi mentor le. dalam erti kata lain boleh tulis buku "Conveyancing practise in peninsular malaysia" camtu lah. hhehe

Tapi interesting sebenarnya. Sebab dunia ni tak ramai orang buat. contohnya jadi guru... kebanyakan orang boleh mengajar. kita yang tak ambil kursus perguruan kalau terdesak sangat boleh mengajar tusyen tapi boleh ke guru kalau terdesak tiba-tiba nak buat S&P tanpa apa-apa kursus. That's the beauty of our world. Cuma jalannya sedikit berliku. Sampai sekarang saya masih belajar dan banyak lagi yang saya tak tahu.

Contohnya sub-sale. Sekurang2nya ada 4 jenis (paling common)

1. beli rumah 2nd hand ada geran
2. beli rumah 2nd hand tidak ada geran
3. beli rumah 2nd hand ada geran, ada sekatan kepentingan
4. beli rumah 2nd hand tak ada geran tetapi penjual masih belum habis bayar

Kalau ada geran kena berurusan dengan Pejabat tanah, kalau penjual ada loan kena berurusan dengan bank, kalau ada sekatan kepentingan kena berurusan dengan pejabat tanha lagi.

Baru2 ni saya handle satu kes Penjual loan dengan gomen dan pembeli tentera nak ambil loan gomen. Ini kes 1st saya deal dengan mindef. Tengok dah 5 tahun practise tapi 1st time ada urusan yg macam ni. Kita sambung later ok.

2 Comments:

  • At August 21, 2008 at 12:01 AM , Blogger neyseey said...

    bagus ni share pengalaman ngan kitorang yg memang blank bab jual beli.

    btw ur baby ke tu? dah jadi cam anak jepun, cute.

     
  • At June 20, 2018 at 11:06 PM , Blogger Unknown said...

    Hi, terbaca post ni. Sgt memberi motivasi. Sy sgt berbesar hati sekiranya u dpt suggest buku yang boleh sy baca untuk conveyancing ini dlm versi melayu. Terima kasih.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home