mayysa

Monday, November 17, 2008

Aku Pun Letih

Menjadi seorang peguamcara apatah lagi peguambela bukan apa yang aku impikan semasa mengisi borang UPU dan meletakkan Undang2 sebagai pilihan pertama walau pun aku hanya memperolehi 4A 1R di dalam STPM tahun 1994. Minat aku hanya untuk belajar. Pada waktu itu mencari pekerjaan yang bersesuaian dengan subject yang kita ambil di universiti bukanlah satu kewajipan malah kita lebih diingatkan untuk mempelajari sesuatu yang kita minat daripada membayangkan apakah akan terjadi jika subject yang kita ambil itu tidak menawarkan pekerjaan yang baik.

Nah! akhirnya aku menerima 'imbuhan' daripada minat aku yang gila2 tersebut. Sesungguhnya aku seorang yang gila2 apabila membuat keputusan berkenaan sesuatu yang penting. Contoh lain keputusan untuk berkahwin. Jangan kata anda tidak terperanjat apabila mengetahui aku akan berkahwin dgn siapa dua tahun lepas.

Sekarang aku seorang peguamcara yang mungkin boleh dinaikkan ke pangkat senior yang masih hijau. Urusan yang aku kendalikan kebanyakkannya melibatkan jual beli rumah second hand (sub-sale) and I used to handle loan agreements as well. Nampak macam sudah banyak pengalaman yang aku lalui termasuk menangis sendirian apabila ada manusia yang dianugerahkan lidah oleh Allah untuk bercakap yang baik2 tetapi bercakap yang bukan2 kepada aku.

Aku pernah berasa hampir putus asa untuk duduk di dalam profession ini kerana karenah manusia2 yang begini. Hari ini aku sekali lagi dimarahi client atau mungkin lebih tepat dia melampiaskan rasa marahnya kepada aku. Aku sebenarnya akan jadi kurang peka jika aku 'diserang' secara direct tanpa diduga. Aku tidak alert apa yang harus aku buat apabila 'diambush' begitu. Biasanya aku hanya dia dan terus mendengar. Sebaiknya begitu sebab 'Pelanggan Adalah Raja'. Namun begitu jika kita cepat berfikir ada alasan sebenarnya.

Misalnya tadi client aku marah sebab dia perlu membayar interest kerana dia membeli rumah lelong leasehold. jadi apabila semua urusan tidak selesai dalam masa 90 hari yg diberikan oleh bank, dia terpaksa membayar interest atas kesalahan yang tidak dia lakukan. hakikatnya begitu, kita pengguna sentiasa rugi disebabkan pihak yang lebih berkuasa. belum ada lagi undang2 yang betul2 memihak dan melindungi pembeli seperti ini. Berbalik kpd pelanggan tadi, dia sebenarnya menyumbang kpd kesalahan tersebut kerana lewat hampir sebulan utk melantik kami sebagai peguamcara. Tetapi semasa dimarahi aku tidak langsung ingat fakta tersebut lalu akau hanya mendengar dan cuba menerangkan keadaan kes supaya dia faham tanpa mengutarakan isu tersebut.

Entahlah, kadang2 aku sungguh bosan. Sick n tired. Ada manusia apabila kita terangkan dia faham ada yang tidak mahu faham. Macam satu lagi pelanggan aku, dia dikenakan interest sebanyak melebihi RM6k. Dia minta aku buat rayuan tetapi aku tidak dapat tolong sebab loan dia yang sepatutnya firm aku handle dah diambil alih firm lain kerana dia bertukar financier. Jadi aku cuma memberi panduan bagaimana nak merayu. Dia dapat diskaun RM900 je. Tapi dia kata "tak apa lah. mungkin itu je rezeki dia. kalau dia push sungguh2 pun nanti kalau Allah nak tarik balik rezeki tu, susah jadinya." macam tu lah manusia. Tapi apa pun yang setiap manusia ni lakukan ada reason di sebaliknya kan. aku tak dapat nak menyalahkan sesiapa.

3 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home