mayysa

Monday, November 10, 2008

Hidup Bagaikan Roda

Hari ni aku down sikit sebab semalam aku amuk. Amuk sapa? Mengamuk sorang2. Kalau merajuk, merajuk pun sorang2. takde orang nak pujuk. Bukan macam dalam novel atau dalam samarinda, merajuk dapat bunga, dapat coklat, dapat gi shopping orang belanja. Setakat ni aku merajuk tak pernah dapat apa.

Aku tak nak buat kesimpulan sama untuk semua umat, tapi rasanya bila seorang hamba Allah yang bergelar hawa kawin dengan yang bergelar Adam, banyak lah pengorbanan yang si hawa ni akan buat berbanding adam. Walau pun hukum Allah mengangkat taraf hawa tetapi manusia pandai je buat hukum sendiri pulak. Tak usah korek cerita rumahtangga orang yang org kunci tengok kes tengah hot Norman dgn Abby dah lah. Apa pun salah si Abby tu pada Norman, patut ke suami keluar rumah tinggalkan isteri yang sarat mengamdung and then sampai ke bersalin tak lah balik2 cuma buat rumah macam hotel. Dalam islam kalau terjadi pergaduhan antara suami isteri mana2 pihak pun tak boleh keluar rumah tinggalkan satu pihak lagi.

Aku bukan nak ulas kes dia orang cuma nak menceritakan kaum adam ni walau pun Allah kurniakan dengan keistimewaan sebagai ketua keluarga tetapi dalam hal2 tertentu dia orang lah yang mencetuskan sakit jiwa si isteri dan mungkin juga anak2.

Allah jadikan hawa juga sama istimewanya. Sebesar mana pun beban yang berat tergalas sebagai isteri dan ibu, kita tetap boleh melangkah selagi Allah izinkan dan selagi kita bergantung kepada-Nya.

Sehari dua ni aku asyik mengulangi apa yang aku pernah katakan iaitu "Dunia adalah jambatan ke akhirat" dan semua keperitan dan tekanan yang aku rasa adalah ujian yang sepatutnya menjadikan aku lebih tabah dan dekat kepada-Nya.

2 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home