mayysa

Tuesday, August 26, 2008

Apa itu geran?

Geran dengan kata lain ialah hakmilik tanah. Geran sama erti dengan title.

Ada 2 jenis geran

1. geran atau hakmilik individu
2. geran atau hakmilik strata

hakmilik individu atau geran individu ialah geran tanah yang didaftarkan atas nama individu yang beli tanah tu bagi rumah yang dibina atas tanah bukan atas langit. kalau atas langit nama dia mahligai (hehehe).(rumah teres/banglo/semi D/rumah berkembar dsbg)

Hakmilik strata atau geran strata ialah geran tanah yang didaftarkan atas nama individu yang beli rumah jenis flat/pangsa/kondo/apartmen (rumah merpati)

Paras rupa kedua2 geran ni pun berbeza. Geran individu yang biasanya ditulis sebagai hakmilik sementara 2 keping. kepingan pertama (bercorak dan warna ikut negeri) tulis nombor hakmilik dan pemilik dan juga nama bank (jika digadai kepada bank). kepingan kedua ialah plan lokasi rumah tersebut.

Geran strata pula besar. tak tau lah saiz berapa A. Warna kuning cerah kiranya kalau nak potostat sebesar skrin mesin potostat tu lah untuk satu muka. semuanya 2 muka dan jika dilipat jadi 4 muka dan sekeping pelan lokasi unit sebesar geran tu jugak.

Kalau beli rumah yang kita tak sain Borang 14A Kanun Tanah Negara dan tak bayar duti setem maknanya rumah atau tanah yang kita beli tu belum ada geran.

Duti setem ialah sebanyak 1% bagi harga RM100k yang pertama
2% bagi harga RM101k - RM 400k
3% bagi harga RM401k hingga ke atas. Jadi kalau harga rumah

tu RM250k ialah RM4k. Bukan senang nak beli rumah ni. Mesti ada cash sekurang2nya 10k untuk fee lawyer dan setem duti. itu belum kira kos untuk bayar lawyer bank. hehehe

1 Comments:

  • At September 2, 2008 at 5:13 PM , Anonymous Anonymous said...

    Berapa lama nak dapat copy memorandum of charge? Bayaran sudah di buat. Apa prosedur nya, boleh Noen terangkan.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home