mayysa

Wednesday, September 3, 2008

Discharge of charge

Discharge of charge nama melayunya melepaskan gadaian. bukan melepaskan angin ye. Melepaskan gadaian ni memang wajib kita buat selepas hutang kita dengan bank selesai. Setakat yang saya tahu untuk hartanah lah. kalau kenderaan tak pasti pulak.

Bila kita beli rumah atau tanah tidak secara tunai maka kita akan menggadaikan hartanah tu kepada badan yang mengeluarkan pinjaman. BAgi HArtanah yang belum keluar title (tak ada geran) maka kita tak namakan discharge of charge tetapi 'release' hartanah tu dengan satu dokumen yang dinamakan Deed of Receipt & Reassignment.

Discharge of charge ni memerlukan kita melantik peguamcara. Bill tak banyak kurang drpd 1k. Peguamcara akan menyediakan borang 16N KTN utk ditandatangan oleh Bank yang memberi kemudahan pembiayaan. Kita tak perlu tandatangan apa2 kecuali membekalkan hakmilik asal (geran) kepada peguamcara dan membayar fee. Proses DOC ini mudah sahaja sekiranya bank tersebut tidak pernah menukar namanya atau bergabung dengan bank lain dari mula kita menjadi peminjam sehingga selesai pinjaman. Jika ada pergabungan atau tukar nama misalnya BCB kepada CIMB bank urusan tidaklah rumit tetapi lebih sedikit urusannya dan fee lawyer pun lebih.

Peguamcara akan membuat perserahan di pejabat tanah seperti mana perserahan pindahmilik dulu cuma kali ini kita hendak mengeluarkan nama bank tersebut daripada tercatat di dalam geran tanah kita. Selepas selesai urusan lebih kurang 2 bulan atau kurang kita akan mendapat balik geran tanah tersebut 'free from encumbrances'. Cuma nama kita tercatat sebagai pemilik. Simpan baik2 geran tersebut jangan kasi hilang tau. kalau hilang kena buat polis repot dan bayar ratus2 untuk dapatkan yang baru.

Receipt & Reassignment (R&R)
Dalam kata mudah dulu kita serah hak kita kepada bank untuk gunakan duit dia beli hartanah dan sekarang kita nak bank serah balik hak kita tu kepada kita setelah kita selesaikan hutang. Sama macam discharge of charge tetapi tak didaftarkan ke pejabat tanah.

Bagi hartanah yang masih belum aga geran semasa kita ambil loan dulu, lawyer akan failkan PA bank tersebut di mahkamah. PA ialah Power of Attorney bagi bank atu mana2 pihak yang berkaitan yang bertindak atau sain2 apa2 dokumen bagi pihak bank. Takkan bank tu nak sain sendiri kan. PA yang dah didaftarkan ni akan kekal macam tu sehinggalah kita siapkan R&R dan batalkan PA tersebut.

Peguamcara akan bawa R&R yang dah ditandatangan oleh kita dan PA bank lalau disetemkan dan bawa ke Mahkamah untuk dibatalkan PA terdahulu di atas R&R tersebut.Peguam akan bawa Dokumen asal yang mengandungi PA yang di daftarkan (dokumen loan kita dulu) bersama2 R&R ke mahkamah dan mahkamah akan batalkan PA tersebut di dalam dokumen R&R. Jadi serahhak kita kepada bank sudah diserah balik kepada kita dan hartanah kita pun jadi 'free from encumbrances'.

Kedua2 proses di atas boleh berlaku sekiranya kita menjual hartanah kita tu. tak semestinya sewaktu kita habiskan hutang 25 tahun akan datang. hutang juga akan selesai sekiranya kita menjual rumah kita esok atau lusa.

10 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home