Discharge of charge
Discharge of charge nama melayunya melepaskan gadaian. bukan melepaskan angin ye. Melepaskan gadaian ni memang wajib kita buat selepas hutang kita dengan bank selesai. Setakat yang saya tahu untuk hartanah lah. kalau kenderaan tak pasti pulak.
Bila kita beli rumah atau tanah tidak secara tunai maka kita akan menggadaikan hartanah tu kepada badan yang mengeluarkan pinjaman. BAgi HArtanah yang belum keluar title (tak ada geran) maka kita tak namakan discharge of charge tetapi 'release' hartanah tu dengan satu dokumen yang dinamakan Deed of Receipt & Reassignment.
Discharge of charge ni memerlukan kita melantik peguamcara. Bill tak banyak kurang drpd 1k. Peguamcara akan menyediakan borang 16N KTN utk ditandatangan oleh Bank yang memberi kemudahan pembiayaan. Kita tak perlu tandatangan apa2 kecuali membekalkan hakmilik asal (geran) kepada peguamcara dan membayar fee. Proses DOC ini mudah sahaja sekiranya bank tersebut tidak pernah menukar namanya atau bergabung dengan bank lain dari mula kita menjadi peminjam sehingga selesai pinjaman. Jika ada pergabungan atau tukar nama misalnya BCB kepada CIMB bank urusan tidaklah rumit tetapi lebih sedikit urusannya dan fee lawyer pun lebih.
Peguamcara akan membuat perserahan di pejabat tanah seperti mana perserahan pindahmilik dulu cuma kali ini kita hendak mengeluarkan nama bank tersebut daripada tercatat di dalam geran tanah kita. Selepas selesai urusan lebih kurang 2 bulan atau kurang kita akan mendapat balik geran tanah tersebut 'free from encumbrances'. Cuma nama kita tercatat sebagai pemilik. Simpan baik2 geran tersebut jangan kasi hilang tau. kalau hilang kena buat polis repot dan bayar ratus2 untuk dapatkan yang baru.
Receipt & Reassignment (R&R)
Dalam kata mudah dulu kita serah hak kita kepada bank untuk gunakan duit dia beli hartanah dan sekarang kita nak bank serah balik hak kita tu kepada kita setelah kita selesaikan hutang. Sama macam discharge of charge tetapi tak didaftarkan ke pejabat tanah.
Bagi hartanah yang masih belum aga geran semasa kita ambil loan dulu, lawyer akan failkan PA bank tersebut di mahkamah. PA ialah Power of Attorney bagi bank atu mana2 pihak yang berkaitan yang bertindak atau sain2 apa2 dokumen bagi pihak bank. Takkan bank tu nak sain sendiri kan. PA yang dah didaftarkan ni akan kekal macam tu sehinggalah kita siapkan R&R dan batalkan PA tersebut.
Peguamcara akan bawa R&R yang dah ditandatangan oleh kita dan PA bank lalau disetemkan dan bawa ke Mahkamah untuk dibatalkan PA terdahulu di atas R&R tersebut.Peguam akan bawa Dokumen asal yang mengandungi PA yang di daftarkan (dokumen loan kita dulu) bersama2 R&R ke mahkamah dan mahkamah akan batalkan PA tersebut di dalam dokumen R&R. Jadi serahhak kita kepada bank sudah diserah balik kepada kita dan hartanah kita pun jadi 'free from encumbrances'.
Kedua2 proses di atas boleh berlaku sekiranya kita menjual hartanah kita tu. tak semestinya sewaktu kita habiskan hutang 25 tahun akan datang. hutang juga akan selesai sekiranya kita menjual rumah kita esok atau lusa.
Bila kita beli rumah atau tanah tidak secara tunai maka kita akan menggadaikan hartanah tu kepada badan yang mengeluarkan pinjaman. BAgi HArtanah yang belum keluar title (tak ada geran) maka kita tak namakan discharge of charge tetapi 'release' hartanah tu dengan satu dokumen yang dinamakan Deed of Receipt & Reassignment.
Discharge of charge ni memerlukan kita melantik peguamcara. Bill tak banyak kurang drpd 1k. Peguamcara akan menyediakan borang 16N KTN utk ditandatangan oleh Bank yang memberi kemudahan pembiayaan. Kita tak perlu tandatangan apa2 kecuali membekalkan hakmilik asal (geran) kepada peguamcara dan membayar fee. Proses DOC ini mudah sahaja sekiranya bank tersebut tidak pernah menukar namanya atau bergabung dengan bank lain dari mula kita menjadi peminjam sehingga selesai pinjaman. Jika ada pergabungan atau tukar nama misalnya BCB kepada CIMB bank urusan tidaklah rumit tetapi lebih sedikit urusannya dan fee lawyer pun lebih.
Peguamcara akan membuat perserahan di pejabat tanah seperti mana perserahan pindahmilik dulu cuma kali ini kita hendak mengeluarkan nama bank tersebut daripada tercatat di dalam geran tanah kita. Selepas selesai urusan lebih kurang 2 bulan atau kurang kita akan mendapat balik geran tanah tersebut 'free from encumbrances'. Cuma nama kita tercatat sebagai pemilik. Simpan baik2 geran tersebut jangan kasi hilang tau. kalau hilang kena buat polis repot dan bayar ratus2 untuk dapatkan yang baru.
Receipt & Reassignment (R&R)
Dalam kata mudah dulu kita serah hak kita kepada bank untuk gunakan duit dia beli hartanah dan sekarang kita nak bank serah balik hak kita tu kepada kita setelah kita selesaikan hutang. Sama macam discharge of charge tetapi tak didaftarkan ke pejabat tanah.
Bagi hartanah yang masih belum aga geran semasa kita ambil loan dulu, lawyer akan failkan PA bank tersebut di mahkamah. PA ialah Power of Attorney bagi bank atu mana2 pihak yang berkaitan yang bertindak atau sain2 apa2 dokumen bagi pihak bank. Takkan bank tu nak sain sendiri kan. PA yang dah didaftarkan ni akan kekal macam tu sehinggalah kita siapkan R&R dan batalkan PA tersebut.
Peguamcara akan bawa R&R yang dah ditandatangan oleh kita dan PA bank lalau disetemkan dan bawa ke Mahkamah untuk dibatalkan PA terdahulu di atas R&R tersebut.Peguam akan bawa Dokumen asal yang mengandungi PA yang di daftarkan (dokumen loan kita dulu) bersama2 R&R ke mahkamah dan mahkamah akan batalkan PA tersebut di dalam dokumen R&R. Jadi serahhak kita kepada bank sudah diserah balik kepada kita dan hartanah kita pun jadi 'free from encumbrances'.
Kedua2 proses di atas boleh berlaku sekiranya kita menjual hartanah kita tu. tak semestinya sewaktu kita habiskan hutang 25 tahun akan datang. hutang juga akan selesai sekiranya kita menjual rumah kita esok atau lusa.
10 Comments:
At September 3, 2008 at 6:38 PM , neyseey said...
i like the way u explain in simple term. Bagus kongsi ilmu yg bermanfaat.
At September 3, 2008 at 6:48 PM , Anonymous said...
Masa belajar land law dulu, rasa nak pengsan. Tak faham2..tetapi skrg dah boleh faham sikit2
At September 3, 2008 at 10:05 PM , mayysa said...
That's y I want to be a teacher coz I have talent. Unfortunately people at Ministry of Education cannot see it. So many people around... I am just a small person... hehe biasalah mamai2 ni merapu sikit
At September 3, 2008 at 11:24 PM , Anonymous said...
Try and try until u success. Don't give up. Tulis lah novel, ok jg. Try surf PTS...
At June 17, 2016 at 12:46 AM , Unknown said...
I understand now. Conveyancing cause me headache. lol
At November 20, 2017 at 7:42 PM , TheScribe said...
Betoi. Jelas sekali. TK
At February 27, 2018 at 4:08 PM , khairul said...
Salam.. Kalau memorandom of charge mcm mana yer..?ni hal berkaitan STRATA.. cuma bila nk kluarkan geran individu..kena mohon memorandom of charge dr pihak bank..berapa lama proses tu..tahu tak?
At October 8, 2019 at 7:16 PM , Anonymous said...
What is charge and discharge..my lecturer ask that question to me..can u explain it ..
At October 8, 2019 at 7:19 PM , Anonymous said...
My lect say that if someone buy a property they borrow money to bank and after 2 years thats person want to his property and he still have bank loan to x bank ..so he discharge his loan to bank x and bank y which is loan bank that the buyer apply charge the balance of the loan to bank x
At October 20, 2022 at 12:03 AM , atiqah said...
apa document yang perlu disubmit ke pejabat tanah untuk discharge of charge?
ada apa apa bayaran yang kenakan ke? pls help me..
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home