mayysa

Monday, November 17, 2008

Kaya

Aku melayari blog laman web ohbulan tadi. Tiba2 terdapat beberapa keping gambar yang dipaparkan kononnya ada menteri. Gambar2 tersebut langsung tidak menampakkan si polan2nya adalah orang melayu jauh sekali umat Muhammad. Aku tidak menghukum cuma menyatakan pandangan dari sudut kaca mata aku sendiri yang akhir2 ni agak kabur (nak kena buat baru nih).

Bukan tak biasa tengok posing macam tu, dah melambak. Anak Datuk tu, anak Datin ni, Anak Tan Sri sana, anak Datuk Seri sini. Semua lebih kurang. Cuma yang aku sedih posing2 maut tu dibuat oleh orang kita, beragama islam dan lebih sedih lagi orang2 kita yang berpangkat dan disanjung masyarakat. Perempuan puan asyik pakai baju bare back, tak pun yang talinya besar bulu mata je dan menampakkan sebahagian besar lurah dada. Macam baju Mariah Carey gitu. Sedih kan.

Kenapa kita jadi macam ni? Kenapa anak2 kita yang daripada golongan ternama dan berpangkat tak menjadi satu teladan kepada anak2 golongan bawahan. Tiba-tiba aku teringatkan ruangan Dang Setia di HArian Metro Ahad. ini agakny ujian kepada hamba-Nya yang kaya dan berharta dan ternama. Allah nak uji sedalam mana iman mereka dalam menikmati rahmat dan rezeki yang Allah bagi. Alhamdulillah kita tak diberi kekayaan yang boleh melalaikan kita macam tu. Dalam diam aku bersyukur sangat sebab tak berharta dan rupa paras pun tak seberapa. Mungkin aku akan lalai jika Allah kurniakan aku ni rezeki yang melimpah ruah. Takut aku lupa rahmat Allah.

Aku juga sentiasa berdo'a moga anak-anak aku takkan jadi hamba yang engkar. Aku do'akan anak-anak aku akan jadi hamba yang beriman berilmu dan beramal dan seterusnya anak yang soleh kepada ibu bapanya dan menjadi manusia berguna kepada agama bangsa dan negara. Siapa yang ingin lihat anak sakit dan menderita? Sedangkan nyamuk gigit pun kita kejar nyamuk tu sampai dapat. Jauh sekali untuk melihat mereka dilontarkan ke dalam api neraka. Na'uzubillah. Marilah kita jaga diri kita dan anak2 kita dari kekufuran. Sama2lah kita berdo'a moga kita akan sentiasa di dalam rahmat Allah dan semoga Allah menunjukkan kita jalan menuju ke jannah. Amin....

2 Comments:

  • At November 18, 2008 at 7:47 PM , Blogger neyseey said...

    Lebih baik hidup sederhana. Kaya pun susah nanti lambat masuk syurga (kalau dapat masuk) sebab nanti tuhan audit satu-satu harta kekayaan.

     
  • At November 19, 2008 at 8:08 PM , Blogger mayysa said...

    aku kira hidup aku sekarang ni so so lah. nak kata sederhana tak juga nak kata miskin tak lah sebab ada gaji. kadang2 tu tersedak juga. yang penting aku buat akaun betul2 lepas tu baru kira senang sikit

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home