mayysa

Wednesday, November 19, 2008

Sembang Pagi

Pagi tadi kawan aku call. Kawan sejawatan tetapi berlainan company. Bila aku kenal dia hmm? Dah lama tak ingat tarikh sebenar tapi tahun 1995 dan Alhamdulillah masih berkawan sampai hari ni. Sembang pasal kerja lah apa lagi.

Dia dapat offer baru handle corporate loan. Dia ni dari segi experience senior aku lah. Dia nak tinggal kerja sekarang mungkin nak cuba tempat baru tu lah. So aku bagi opinion aku.

1. Kalau dia nak resign dia kena bersedia untuk 2 perkara. (Dia dah senior dan gaji dah tinggi)
i. masuk tempat baru jadi fresh balik sebab kena buat kerja baru. Krna ada minat la nak buat kerja corporate ni. Dah akan tension byk sebab corporate loan sangat demanding. Job mesti dia dalam masa dua tiga minggu. tak macam housing loan kita boleh santai sikit. paling cepat 2 bulan. Corporate loan macam2 dan orang yang ambik corporate loan especially Datuk2, Tan Sri2 org bisnes. Kena cepat kalau tak rugi banyak. U know lah how these people kdg2 very fussy. Ini benar we cannot blame them. Jadi bila kita baru belajar dan dunia ni berbeza dgn dunia yang kita biasa lalui 5-6 years tentu lah kita tak sedikit sebanyak stress kan? Silap hari bulan kita terpaksa cabut. Benda ni boleh buat Insya Allah. Cuma perlu ada minat dan kesungguhan yang bukan sedikit.
ii. Bila terpaksa cabut tentu lah jobless utk seketika nak dapatkan company yang sanggup bayar sepertimana yang dia dapat sekarang. Dan kalau dapat bayaran yg setimpal nak rasa bahagia dalam company tu pun will take some time. Kalau tak happy then u have to lompat lagi. Jobless meaning that perjalanan akaun mungkin lari skit lah kalau tak banyak lepas tu bosan dok rumah dan seterusnya fed up nak cari kerja baru.

Cuma bagi aku kalau budget tak lari apa salah nya rehat sekejap concentrate untuk buat sesuatu yang lain selain daripada SnP, Loan, MOT, PDS, bank , PTG, PTD, auction and bla..bla..bla.. mungkin lepas tu kita boleh fikir dengan lebih clear apa sebenarnya yang kita nak cari.

Aku... tak boleh buat macam tu. Aku memang tak enjoy kerja but I have to do it. kalau dok rumah mau nya aku dibuli anak aku tu calar balar muka kena cakar dgn dia. Pastu maunya pakwe aku kat rumah tu aturkan jadual baru sebab seronok tengok muka bini dia pagi petang siang malam. Oh tidak! aku belum ready nak dibuli walau pun oleh 2 wajah kesayangan aku tu.

Dan 1 more thing tak ada income meaning that langkah pendek. Benda tak penting langsung tak boleh beli. Hahahaha... bisalah pompuan kdg2 shopping tah apa2 dibeli tak penting pun.

Jadi whatever you want to do next please think carefully and be ready to the new adventure because that is the beauty of our profession (kalau ayat akhir aku ni tak difahami just ignore it coz aku selalu macam ni) kadang2 sebab terlalu banyak idea berkata sesuatu yang di luar bidang.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home