mayysa

Sunday, June 28, 2009

Maafkan mama, sayang

Bila dah bersiap-siap nak keluar rumah pagi tadi, baru ternampak toto (alas tidur) anak yang tertinggal. Agaknya abah dia terlupa sebab hari ni banyak yang nak dibawa. So, aku lipat dan on the way ke office aku singgah nak hantar toto dia tu. Bila je sampai depan pagar rumah aku nampak anak aku sedang meniarap di depan pintu rumah dengan gril tertutup. Dia nampak aku datang, tapi matanya yang terbuka luas hanya merenung kosong. Aku tegur dia, tapi dia tetap tak bergerak hanya merenung kosong ke arah aku. Aku tak pasti dia sememangnya merenung aku atau renungan itu hanya terarah ke arah aku. Aku panggil namanya, dia tidak memberikan apa-apa reaksi hatta bergerak sekalipun tidak. Lalu aku cakapkan kepadanya supaya memberitahu mak (pengasuhnya) bahawa aku sangkutkan toto di pintu pagar.

Tiba-tiba terasa ingin merakamkan episode itu di dalam kamera telefonku lalu aku segera mengambil telefon di dalam kereta. Aku fokuskan ke arahnya dan segera dia memberi respon dengan mengangkat kepalanya. Dia memang suka bergambar. Apabila aku hendak beredar dia menjerit namaku “mama! mama! mama!”. Suaranya seperti hendak menangis sambil memanggil namaku lagi. Aku katakan aku hendak ke office dan segera aku beredar. Hatiku sungguh sayu. Cermin tingkap yang terbuka segera aku tutup supaya aku tidak lagi mendengar laungannya. Renungannya tadi mungkin sampai bila-bila tidak akan aku lupakan. Terasa sebak dan aku tiba-tiba berasa berada di dalam dilema menjadi suri rumah sepenuh masa atau terus berkerjaya. Maafkan mama sayang. Keadaan tak mengizinkan lagi mama menjadi ibu sepenuh masa.

Di pejabat aku sms suamiku meluahkan kesedihanku. Dia tidak menjawab, tetapi aku tahu itulah yang dia rasakan setiap hari meninggalkan anak kami di rumah baby sitter.

1 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home