mayysa

Thursday, November 20, 2008

Holiday in Malacca

Tajuknya English but the content is malay. Bila Gee cerita pasal bercuti ke Melaka aku tiba2 recall kenangan aku bercuti ke sana. Yang lain tak payah lah aku cerita tapi aku nak cerita pasal makan ikan bakar di Umbai. Ikan bakar Umbai memang famous. satu lagi di Klebang tapi Umbai memang terkenal dgn ikan bakar.

Kebetulan malam yang kami di Melaka tu tak tau dah nak pi mana sebab tempat2 yang menarik dah pi. Lagi pun aku dah berkali2 ke Melaka sebab ipar duai orang sana. Yang aku pi dgn Ta tu cumalah nak berehat bukan nak melawat. Kebetulan ternampak sign board tentang ikan bakar Umbai. Bukan dekat sangat dalam dekat 45 min juga lah kami redah tempat yang tak pernah sampai malam2 buta tu.

Aku tak ingat sangat ikan apa yang kami makan tapi rasanya macam ikan kerapu bakar dan ada lah juadah sampingan. Boleh dikatakan sedaplah dan tak menyesal lah ke sana. Adventure 2 sahabat. Dulu sekali ke Port Dickson tapi tak menarik sangat Port Dickson bagi aku sebab aku tak suka suasana laut yang panas. Cuma enjoy duduk dalam apartment yang nyaman tak macam kat rumah sewa.

Jadi makan ikan bakar di Umbai jangan lupa kalau korang nak ke Melaka. Tak jauh sangat cuma ikut betul2 setiap sign board insyaAllah sampai. Lepas balik dari bandar Melaka, kami nak singgah ke Taman Budaya (mini Malaysia). Tapi oleh sebab bayar mahal nak masuk sedangkan rasa macam letih je nak berjalan kat dalam tu jadi cancelled. Tiba2 Ta ajak aku ke Tangkak. Tu lah yang rindu masa single tu nak ke mana cakap je, kalau tak ada hal yang lebih urgent menanti shru.... meluru pergi.

So kami terus ke Tangkak. Aku taklah terror jalan ke sana tapi aku dah dua tiga kali ke Jasin kampung mak mertua kakak aku dan pernah pula ke Tangkak 2 kali. Aku lah yang jadi guide Ta hari tu. Tak payah lah nak ke sana ikut sign board ke Jasin dan akan nampaklah Tangkak selepas sampai Jasin sebab Tangkak hanya lebih kurang 20 min dari Jasin. Kami shopping lah sikit . Itu pun tujuannya. Nak shopping baju dapatlah aku tiga pasang kain utk buat baju. Tak cukup duit gores lah kad kredit. Sampai hari ni htang baju tu tak settle lagi dgn bank kad tu (ehe... acah je) Bukan mahal sangat. Aku bukan jenis beli baju mahal2. Kalau makan mahal aku no problem asalkan dapat merasa.

Itu lah percutian yang penuh kepuasan bagi aku sebab rasa relax. Walau pun ada orang pi Langkawi rasa syok tapi aku tak rasa pun. Nak tau sebab apa? Sebab boboy aku warganegara sana. So ke Langkawi bukan lagi bercuti sekadar menjenguk kampung halaman. Pun begitu, kalau balik Langkawi duit aku kopak jugak dek beli coklat dan kudapan yang murah kat sana utk orang sini. Istimewanya yang tu je lah. Coklat import cukup murah. Tapi tak payah beli cadbury ye, harganya lebih mahal drpd di KL.

2 Comments:

  • At November 20, 2008 at 9:54 PM , Anonymous Anonymous said...

    Kami plan nak p taman rama-rama, taman mini asean dan ronda2 bandar melaka sekali lagi. Kenapa asyik melaka yea? sebab dekat dgn umah kita..

     
  • At November 23, 2008 at 5:47 PM , Blogger mayysa said...

    Yelah, rumah mu dah dekat sangat. kalau umah kita pun dkt jugak. Kita pun rasa nak gi sana tapi rasa seram nak melawat zoo disebabkan citer2 harimau ni.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home